Každý z nás potrebuje nakupovať, či už v kamennom obchode alebo cez internet. A tak sa vystavujeme pôsobeniu rôznych praktík marketingu, neraz aj manipulatívnych či dokonca zakázaných.
Atraktívnou zónou je tiež priestor v regáloch zhruba vo výške očí.
70 – 90% nákupných rozhodnutí je realizovaných zákazníkom priamo v predajných miestach.
Pri rozhodovanítoho, čo nakúpime, pôsobia naše emócie, a na ne sú zamerané ďalšie praktiky.
Ceduľky s označením akcia sú výrazne odlíšené, najviac asi červenou farbou. Upozornenia na zľavnený tovar, alebo výrobky, kde sa dá za tú istú cenu kúpiť viac. Nekalou praktikou je spôsob, kde sa pôvodná, neakciová cena navýši a akciová cena tak ostane aspoň približne na pôvodnej hodnote. Mali by sme vedieť že toto je zakázané.
Tu spadá označenie napríklad Akcia už len dva dni, alebo Obmedzené množstvo výrobkov v akcii a ja sem zaraďujem aj oznam Limitovaná edícia.
Strach, pocit že mi niečo výhodné ujde, vedie neraz k nerozmyslenému nákupu vecí, ktoré vôbec nepotrebujeme, alebo nákupu väčšieho množstva, ktoré je zbytočné.
Stačí spomenúť napríklad margarínové maslo, kde vedľa seba sú umiestnené výrobky 500g a 400g. Človek ktorý sa díva na cenu, môže byť čiastočne pomýlený a kúpi si vlastne drahší výrobok v podobnej kvalite.
Nuž, nie je asi možné vymenovať tu všetky spôsoby vplývania na zákazníkov, patrí sem aj atmosféra predajne, farby, hudba a teplota.
Takže zdravý sedliacky rozum do hrsti, a nech nám nákupy pôsobia nielen radosť a potešenie, ale aj vedomie, že sme sa nenechali tak trochu zmanipulovať podľa priania predajcu.